Podepsání Lukase Podolského, Oliviera Girouda a také nyní velmi pravděpodobný příchod Santiho Cazorly za rekordní přestupní částku by mohlo vést k jisté vlně optimismu na Emirates Stadium, kde stále panuje nejistota ohledně budoucnosti kapitána Robina van Persieho.
Tento možný optimismus, je ale vyvážen neschopností klubu prodat dostatečný počet permanentních vstupenek, protože mnozí fanoušci odmítají, nebo minimálně váhají s koupí permanentky.
Poptávka po sezonních vstupenkách na Arsenal byla nebývale vysoká od stěhování klubu ze stadionu Highbury na nově vybudovaný Emirates Stadium v roce 2006, kdy musely být desítky tisíc fanoušků umístěny na čekací listinu a celé roky čekat, než se uvolní místo. Toto léto se však obrovské množství fanoušků posouvá na listině vzhůru, protože fanoušci na vyšších pozicích v seznamu odmítají zakoupit permanentky v nejvyšší cenové kategorii, přičemž jedním z důvodů je jistě také fakt, že má Arsenal zdaleka nejdražší lístky v celé Premier League. Problém najít kupce má Arsenal především pro permanentky za cenu £1400, což klub nutí hledat potenciální kupce v hlubinách čekací listiny. Podle všeho bylo nabídnuto sedadlo na stadionu až 22 000 fanoušků v pořadí z celkového počtu mezi 30 000-40 000 čekajících. Arsenal potvrdil, že je pro letošní léto velkou výzvou najít další fanoušky, kteří se připojí k přibližně 40 000 současných držitelů permanentních vstupenek.
Klub tuto situaci připisuje vícero faktorům, přičemž hlavním z nich je finanční nedostupnost permanentky pro řadu oslovených fanoušků. Tento postoj byl potvrzen řadou příznivců, které jsme oslovili, s tím že odmítají zaplatit průměrnou cenu £50 za utkání po celou sezonu. Další důvod, na kterém se naši respondenti shodli, je dlouhodobá neúspěšnost klubu na sportovním poli. Sedm let bez trofeje je nutí zpochybňovat hodnotu investice do sezonní vstupenky.
Jeden z příznivců nám sdělil: „Přestože jsme podepsali Girouda, Podolského a Cazorlu – a dost možná ještě nějací hráči přijdou – není žádná šance, že bych si mohl dovolit zaplatit £1400 za to, abych mohl sedět na nejdražším sedadle a sledovat neznámou kvantitu, jak se pokouší sehrát na hřišti, ať už s RvP nebo bez něj.“ Řada dlouhodobých držitelů permanentek pak preferuje pronajímání své permanentky ostatním fanouškům na celou řadu zápasů, protože jsou již unaveni neustálým zklamáním na hřišti a přehnanými cenami. Tato taktika je mezi permanentkáři stále častější, protože se fanoušci obávají ztráty svého místa na stadionu nebo čekací listině v případě, že odmítnou nabídku klubu.
Shodou okolností klub právě letos částečně restrukturalizoval cenové kategorie lístků, aby vytvořil větší množství levných vstupenek tím, že některé zápasy Premier League zahrnul do kategorie C, čímž jejich cena klesla v průměru o £10 oproti loňské sezoně. Tento krok byl vzhledem k loňské sezoně nezbytný, protože návštěvnost nejméně atraktivních utkání klesla na rekordní minimum od přestěhování na Emirates. Kanonýři byli nuceni nabízet daleko víc slevových akcí v průběhu sezony, než jakoukoli jinou sezony kam až paměť sahá, a to nyní vede k permanentní úpravě cen. Na druhou stranu za lístky nejvyšší kategorie, tedy kategorie A, kam se řadí například severolondýnské derby proti Tottenhamu, letos zájemci zaplatí až o 23% víc, než v minulé sezoně. Průměrná cena vstupenek této kategorie je £62 a nejdražší lístky přijdou dokonce na £126 za utkání. Každopádně můžeme počítat s tím, že se v následující sezoně uvolní do prodeje přibližně 90 000 levnějších vstupenek na zápasy Arsenalu po přidání kategorie C. Tento krok, ale zdaleka neumlčel kritiky, kteří volají pro drastičtějších změnách.
„Jsme potěšení,“ říká Gavin Silvey, předseda Nezávislé asociace fanoušků Arsenalu (Arsenal Independent Supporters‘ Association), „ale když vezmete v úvahu další výdaje, když se chcete dostat na zápas, musíte se ptát, jestli klub udělal skutečně dost pro to, aby lidé přišli na stadion a nezůstali raději doma u televize.“
Pan Silvey také dodává: „Je fantastické, že fanoušci teď budou moci navštívit víc zápasů za cenu pod £30, což přichází jako logické vyústění loňských horších prodejů, ale nejvyšší cena v kategorii A je jednoduše příliš vysoká za fotbalový zápas. Klub se bude rozhodně ještě muset zamyslet a něco změnit.“
Mezi těmi změnami by mohla být i restrukturalizace zápasů zahrnutých v sezonní vstupence. Momentálně permanentka zahrnuje 19 domácích zápasů PL a prvních 7 pohárových zápasů sezony, a to je právě věc, kterou by NAFA (AISA) chtěla změnit. „Chceme permanentku pouze na zápasy Premier League,“ vysvětluje Silvey. „Někteří fanoušci chtějí chodit na pohárová utkání, a tuto možnost bychom jim neměli brát, ale to, že jsou tyto zápasy zahrnuty v permanentce řadu lidí odpuzuje. Je to až komické, když je uvedena návštěvnost utkání FA Cupu 60 000, když jsou na stadionu zcela evidentně tisíce volných míst, která by měla být obsazena držiteli permanentek.“
Pokud jde o prodeje sezonní vstupenek, není Silvey překvapen současným vývojem a tím, že je letos pro klub těžší prodat vstupenky, než jak tomu bylo v minulých letech. „Očekávali jsme jisté problémy, kvůli nevalným úspěchům na hřišti, i kvůli tíživé ekonomické situaci. Ptali jsme se klubu, jak hluboko na čekací listinu bylo třeba zajít k nalezení nových permanentkářů, ale Ivan Gazidis byl poněkud uštěpačný.“
Není velkým překvapením, že má Arsenal problém prodat lístky na stadion, a je zjevné, že klub bude nucen vyvinout velkou snahu, aby dál lákal fanoušky po letech sportovní neúspěchů a zklamání.
/givemefootball.com/